پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • info@pcp.ir
  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۴۱۸۰۵۵۵۵

پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۴۱۸۰۵۵۵۵

مراحل نصب سینی کابل و نکاتی که پیش از نصب باید به آن توجه گردد

مراحل نصب سینی کابل و نکاتی که پیش از نصب باید به آن توجه گردد

 مراحل نصب سینی کابل کدامند و برای نصب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نصب سینی کابل باید به گونه ای انجام بپذیرد که علاوه بر اجرای صحیح مسیر ها، کوتاه ترین مسیر برای سینی کشی کابل برق استفاده شود. به طور کلی در هنگام نصب سینی کابل باید به شرایط محیطی و وجود سیم اتصال به زمین اطمینان حاصل کرد. سینی کابل ها از جمله تجهیزاتی هستند که اجرای سیم کشی و کابل کشی تاسیسات برقی ساختمان ها را سهولت می بخشند.

این تجهیزات به دلیل ویژگی های به خصوصی که دارند، باعث افزایش طول عمر و سرعت اجرای سیم ها و کابل های موجود در تاسیسات برقی می شوند. به طور کلی روش های گوناگونی برای نصب و اجرای سینی در صنایع و ساختمان ها وجود دارد که هر یک متناسب با شرایط حاکم مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از سینی برق گالوانیزه

پوششی که از طریق فرایند گالوانیزاسیون گرم روی سطح سینی برق فلزی قرار می گیرد، سبب می شود که آن ها در برابر رطوبت موجود در محیط و سایش از خود مقاومت نشان دهند. وجود حفره های متعدد در کف سینی کابل سبب می شود که هوا به خوبی در اطراف کابل ها و سیم ها به گردش درآید. این عمل در کاهش دمای سیم ها و کابل ها و در نتیجه افزایش طول عمر آن ها نقش اساسی دارد. از دیگر مزیت های استفاده از سینی کابل گالوانیزه تعویض راحت سیم ها و کابل های آسیب دیده در تاسیسات برقی است.

نصب سینی کابل

نقش اتصالات در نصب سینی کابل

به طور کلی برای آنکه بتوان به خوبی مسیرهای تاسیسات برقی را توسط سینی کابل ها اجرا کرد، باید از اتصالات گوناگونی استفاده شود. هر یک از این اتصالات به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر داشتن ویژگی های سینی برق گالوانیزه مسیر های گوناگونی را ایجاد کنند. از جمله اتصالات پر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبدیل ها

تبدیل ها وظیفه دارند سینی کابلی با سطح مقطع بزرگتر را به سینی کابلی با سطح مقطع کوچکتر متصل کنند.

زانویی های ۹۰ درجه افقی

استفاده از این نوع اتصالات باعث می شود که در هنگام نصب سینی کابل، مسیرهای عمودی افقی به راحتی قابل اجرا باشند.

زانویی های ۹۰ درجه عمودی داخلی و خارجی

به طور کلی از این زانویی ها برای اتصال دو مسیر سینی کابل که عمود بر یکدیگر قرار دارند، استفاده می شوند.

پایه نگهدارنده سینی کابل سقفی

به طور کلی به منظور نصب سینی کابل، باید از ساپورت های مناسبی استفاده شود. یکی از انواع این ساپورت ها، ساپورت های سقفی هستند. در صورتی که مسیر سینی کابل از زیر سقف عبور کند و از دیوار ها فاصله داشته باشد، باید از این نوع از پایه های نگهدارنده استفاده شود.

نصب سینی کابل

پایه نگهدارنده سینی کابل دیواری

در صورتی که مسیر نصب سینی کابل از کنار دیوار ها عبور کند، از این نوع از اتصالات سینی کابل استفاده می شود. طراحی ساپورت های دیواری به گونه ای است که از یک طرف به دیوار و از طرف دیگر به سینی کابل متصل شود.

زانویی های تنظیم شونده

در برخی از موارد، زاویه راستای دو سینی کابل به گونه ای است که توسط اتصالات استاندارد امکان برقراری ارتباط بین دو سینی کابل وجود ندارد. در چنین موارد از زانویی های عمودی تنظیم شونده استفاده می شود. این زانویی ها قابل تنظیم بوده و امکان ارتباط سینی کابل ها را در هر وضعیتی ایجاد می کند.

تعیین مسیر تاسیسات برقی

به طور کلی پیش از آنکه به نصب سینی کابل بپردازید، بهتر است مطابق با نقشه ای از پیش تعیین شده مسیر تقریبی اجرای سینی کابل را تخمین بزنید.

تعیین نوع و تعداد ساپورت مورد نیاز

عمدتا نوع ساپورتی که برای سینی کابل ها تعیین می شود، به محل نصب سینی کابل بستگی دارد. در صورتی که مجری تاسیسات برقی مسیر اجرای سینی کابل را در مجاورت دیوار در نظر گرفته باشد، باید از ساپورت دیواری و در صورتی که مسیر اجرای سینی کابل از دیوار فاصله داشته باشد، ساپورت سقفی باید انتخاب گردد. به طور کلی برای آنکه بتوان تعداد ساپورت های مورد نیاز برای نصب سینی کابل را تخمین زد، باید وزن سازه سینی کابل و کابل های موجود روی آن توجه کرد. اما اکثر مجریان به ازای هر یک متر یک عدد ساپورت در نظر می گیرند. باید توجه داشته باشید در صورتی که وزن کابل ها مورد نظر زیاد باشد، باید فاصله بین پایه ها را ۴۰ سانتی متر در نظر گرفت.

نصب سینی کابل

سوراخ کاری در سقف

به طور کلی مهمترین قسمت نصب سینی کابل، نصب ساپورت های آن است. به منظور نصب ساپورت باید به این نکته توجه داشته باشید که سقف و دیوار از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند و قابلیت سوراخ کاری در آن ها وجود داشته باشد. به طور کلی در بلوک های آجری نمی توان سوراخ کاری انجام داد چرا که از استحکام کافی برخوردار نیستند. در این مرحله سقف و یا دیوار را توسط دریل سوراخ کرده و درون آن انکر بولت قرار می دهیم.

تهیه پیچ متری و یا پایه برای ساپورت

در مرحله بعد به منظور نصب سینی کابل، باید پیچ متری را در اندازه های مورد نیاز برش داده و در انکر بولت قرار داد. سپس پیچ های متری را به ساپورت ها متصل کرده و سینی کابل را به ساپورت متصل کرد. در صورتی که وزن موجود بر روی سینی کابل از حد مشخصی بیشتر شود، باید از پروفیل ها استفاده کرد. به منظور نصب پروفیل ها باید پایه ای با چهار سوراخ در سقف نصب شده و سپس پروفیل مورد نظر به سقف متصل گردد. در نهایت سینی کابل به پروفیل مورد نظر متصل شده و نصب سینی کابل تکمیل می گردد.

نکاتی که پیش از نصب سینی کابل باید به آن ها توجه کرد!

  • سینی کابل ها در اکثر مواقع باید به صورت افقی نصب شوند
  • کابل های قرار گرفته روی سینی کابل، باید توسط بست سینی کابل ثابت شوند.
  • تمامی مراحل نصب سینی کابل باید در زیر کف پوش ها و یا سقف های کاذب انجام شود.
  • به طور کلی طبق استاندارد ها وزنی که برای سینی کابل ها در نظر گرفته می شود، حدود یکصد کیلوگرم است. بنابراین تعداد و فاصله ساپورت ها باید به گونه ای باشد که این وزن را به خوبی تحمل کنند
  • به منظور جلوگیری از آسیب دیدن کابل ها، پس از نصب سینی کابل حتما از درپوش سینی کابل استفاده گردد.

پیشنهاد می شود با برقراری تماس با کارشناسان در زمینه ی خرید و نصب سینی کابل ، پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

مقالات


اطلاعات تماس