پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • info@pcp.ir
  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۴۱۸۰۵۵۵۵

پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۴۱۸۰۵۵۵۵

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

رایزر سینی کابل با نام لاتین “cable tray riser” اتصال دهنده هایی هستند که در جهت عمودی منجر به تغییر جهت و امتداد مسیر سینی ها می شوند. طبیعتاً مسیرهای نصب سینی کابل به جهت معماری های متنوع سازه ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود و عملاً در برخی نواحی آن ها نقاط غیر هم سطح وجود دارد.

رایزر سینی کابل همان طور که از نامش مشخص است کلمه ی “riser” به معنای سیر صعودی یا بلند کردن می باشد و این قابلیت را دارد تا با یک تغییر جهت سه بخشی که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد و یا 90 درجه، دنباله ی مسیر در حالت صعودی را میسر کند.

سینی ها و نردبان کابل باید در هر شرایطی تکیه گاه مناسب و امنی برای کابل ها باشند و این شرایط لازم است که هم در مسیرهای مستقیم و هم در محل اتصالات سینی کابل کاملاً حفظ شود. از آنجایی که ممکن است کابل ها و سیم های برق در زمان تغییر جهت های شدید دچار آسیب شوند لذا استفاده از رایزر سینی کابل به مراتب می تواند یک انحراف نرم (soft) و بدون مشکلی را برای کابل ها مهیا سازد.

این قطعات کاربردهای فوق‌العاده بالایی در چینش مناسب سینی های کابل دارند و می توانند از لحاظ طراحی انعطاف‌پذیری خوبی نسبت به نقشه ی کلی سینی ها ایجاد کنند. بنابراین اگر سطوح سازه ای شما دارای موانع وسیعی در مسیر خود هستند از طریق بکارگیری رایزر سینی کابل، مسیریابی شما راحت تر خواهد شد.

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

مشخصات و ویژگی‌های ساختاری رایزر سینی کابل

رایزر سینی کابل از نظر مشخصات ساختاری، مشابه سینی ها، کاملاً مشبک هستند و تنها تفاوتی که دارد این است که از دو یا چندین بخش تشکیل شده اند که هر کدام در مقایسه با بخش دیگر دارای زاویه ی سطحی متفاوتی می باشند. درواقع این تغییر زاویه ها در سطح های متوالی منجر به انحراف تدریجی سینی کابل و به دنبال آن هادی های الکتریکی می شوند.

فوق العاده سبک هستند و تکنسین های نصب به راحتی می توانند به صورت انفرادی آن ها را در محل مورد نظر به سینی ها اتصال دهند. جنس و متریال مورد استفاده در ساخت انواع رایزر سینی کابل می تواند از فلزات کاملاً سخت مانند استیل گالوانیزه، استنلس استیل و یا برخی فلزات انعطاف‌پذیر از قبیل آلومینیوم باشند.

همه ی آن ها یک کارایی واحد را ارائه می دهند اما این شرایط دشوار محیطی است که تعیین کننده ی جنس سینی های کابل در محل مورد نظر خواهد بود.

انواع رایزر سینی کابل

رایزر سینی کابل معمولاً به دو صورت رایزرهای چند ضلعی که دارای انحراف تدریجی هستند و یا رایزرهای 90 درجه طراحی می شوند. نوع چند وجهی آن ها معمولاً مناسب کابل های قطور و بزرگ می باشند، چرا که کابل های بزرگ قابلیت تغییر زاویه به صورت ناگهانی و نقطه ای را ندارند و لازم است به صورت بخش به بخش در مسیر عمودی انحراف یابند.

اما نوع 90 درجه ی آن ها اغلب مناسب کابل های نازک تر هستند زیر اینگونه کابل ها انعطاف‌پذیری بیشتری در ساختار خود دارند و می توانند به صورت نقطه ای در مسیر عمودی تغییر جهت دهند. بنابراين تشخیص اینکه در محل اتصال سینی ها از کدام نوع رایزر سینی کابل استفاده کنیم کاملاً به ابعاد کابل های ما بر می گردد.

از طرفی رایزر نردبان کابل نیز موجود است که برای مجموعه ای وسیع از کابل کشی روی نردبان بکار گرفته می شوند. همان طور که می دانید نردبان های کابل بیشتر مناسب کابل های سنگین در محیط آزاد می باشند چرا که آن ها بخوبی می توانند به جهت برقراری جریان هوای آزاد از افزایش حرارت کابل ها جلوگيري کنند.

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

ابعاد و سایز رایزر سینی کابل

سایز رایزر سینی کابل مطابق با سطح مقطع سینی ها انتخاب می شوند زیرا هر دو این قطعات لازم است که روی یکدیگر قرار بگیرند و از طریق پیچ و مهره در جای خود محکم شوند. در اکثر مواقع ابعاد سطح مقطع در دو سمت رایزر سینی کابل یکسان در نظر گرفته می شوند و مانند بسیاری از ردیوسرها (reducers) که اتصالاتی با دو سطح مقطع متفاوت می باشند، نیستند.

دلیل این نوع طراحی هم بیشتر به نوع قرارگیری آن ها در مسیر سینی های کابل که به صورت عمودی است بر می گردد. اما به طور کلی رایزر سینی کابل می تواند در پهنا (width) با ابعاد 50 تا 1000 میلی متر، عمق (depth) با ابعاد 20 تا 100 میلی متر، ضخامت (thickness) در اندازه‌های 1.2 تا 3 میلی متر طراحی و ساخته شوند.

از آنجایی که این قطعات از نوع اتصالات جداشونده ی سینی های کابل محسوب می شوند اغلب با طول کوتاه ساخته و پرداخته می شوند در واقع تنوع طولی تنها برای سینی های مسطح معنا پیدا می کند و اتصالات آن هر چقدر دارای ابعاد مختصر و یا کوچکی باشند می توانند سرعت احداث کلی شبکه ی سینی های کابل را بهبود بخشند.

رایزر سینی کابل و کاربردهای آن

موقعیت های مناسب جهت بکارگیری انواع اتصالات سینی

اتصالات مختلف بالاخص رایزر سینی کابل در عین حال که دارای طراحی بسیار ساده ای هستند اما از بسیاری از جهات ساختار کلی سینی های کابل را دچار تغییر و دگرگونی می کنند. اینکه تشخیص دهید در کدام موقعیت و در چه شرایطی به عنوان مثال از اتصالات متقاطع یا چهار راهی استفاده کنید کاملاً به شناخت و تجربه ی شما در مسیریابی درست کابل کشی بر می گردد.

به طور کلی لازم است که در چندین جهت مستقیم، جانبی یا طرفین، عمودی و همچنین شیب دار مسیر نصب سینی ها را در پیش بگیریم. جهات مستقیم اغلب در بر گیرنده ی خود سینی ها هستند، جانبی و یا طرفین نیازمند اتصالاتی همچون زانویی سینی کابل که غالبا دارای زاویه انحراف 90 درجه می باشند و نوع عمودی و یا شیب دار نیز نیازمند بکارگیری رایزر سینی کابل می باشد که در موقعیت های مناسب قابل نصب هستند.

کلیه ی این فرآیند ها از انتخاب قطعات تا نصب آن ها همگی توسط افراد آموزش دیده در این زمینه اجرا و عملیاتی می شوند و همواره تأکید بر این است که اینگونه پروژه های مرتبط با تجهیزات پشتیبانی و حمایتی کابل را به افراد و پیمانکاران متخصص واگذار کنید از طرفی با این نوع عملکرد می توانید اطلاعات مبنی بر مدیریت و نحوه ی صحیح نگهداری سینی ها را نیز در ادوار طولانی دریافت کنید.

جهت مشاوره و خرید رایزر سینی کابل می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

تماس جهت مشاوره و خرید رایزر سینی کابل : ۰۲۱۴۱۸۰۵

مقالات


اطلاعات تماس