پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • info@pcp.ir
  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۴۲

پتروکاسپین سابقه بیش از یک دهه در تولید انواع سینی کابل و نردبان کابل

  • ۰۲۱-۸۸۳۲۸۸۶۲ | ۰۲۱-۴۱۸۰۵۵۵۵

بست چنگالی عایق دار، حیاتی ترین اتصالات در سازه های گالوانیزه فلزی

بست چنگالی عایق دار، حیاتی ترین اتصالات در سازه های گالوانیزه فلزی

بست چنگالی عایق دار، حیاتی ترین اتصالات در سازه های گالوانیزه فلزی

امروزه مهندسان، نقشه ی راه پروژه های عمرانی را بگونه ای تنظیم می کنند که بتوانند سازه ای ایمن، مستحکم و پایدار را در پایان پروژه تحویل دهند و در این مسیر سعی بر آن دارند تا قطعات و تجهیزاتی را بکار بگیرند که در طراحی و ساخت آن ها از نهایت علم و فناوری استفاده شده باشد. آنچه که بست چنگالی عایق دار را از سایر اتصالات متمایز می کند در واقع ظاهری خاص و منحصر به فرد است که از ماهیت پیچیده ای خود خبر می دهد.

با ما همراه باشید تا در ادامه، ویژگی ها و ساختار این قطعه ی شگفت انگیز را به تفصیل بررسی کنیم.

ساختار فیزیکی بست چنگالی عایق دار

ساختمان این بست به گونه ای طراحی شده است که شاید در نگاه نخست پرده از ماهیت کاملاً مهندسی شده ی خود برندارد اما پس از نصب و استفاده ی طولانی مدت از بست چنگالی عایق دار متوجه خواهیم شد که چقدر این قطعه ی به ظاهر کوچک توانایی تحمل نیروها و فشار های ناشی از متعلقات شبکه های کابل کشی برق را دارد.

ساختار این قطعه ی ارزشمند متشکل از یک بدنه U شکل، که روی لوله های فلزی و کابل های برق سوار می شوند و دیگری پیچ تثبیت کننده است که مجموعه را با حداکثر توان در جای خود محکم نگه می دارد. هر کدام از بخش های بست چنگالی دارای انحنا و به نوعی قوس دار هستند که علت این نوع طراحی در واقع ایجاد سازگاری و همخوانی با بدنه ی لوله های استوانه ای شکل است.

در قسمت انتهایی بدنه، دقیقاً ناحیه ای وجود دارد که به آن “نقطه ی اتصال نهایی” می گویند و می توان گفت که بدون آن قسمت عملاً عملکرد بست چنگالی عایق دار مختل می شود. این نقطه، محلی است که دو مجموعه ی جدا از هم را به یکدیگر متصل می کنند و مهم ترین بخش هر نوع اتصال دهنده ی فلزی محسوب می شود.

نقطه ی اتصال نهایی برای بست چنگالی عایق دار ، در واقع همان چنگک هایی است که به جهت اتصال لوله ها و کابل ها به ریل یونسترات تعبیه شده اند و بار اصلی سازه را تحمل می کنند. این چنگک ها با قرار گرفتن در لبه های سی چنل و به نوعی قفل شدن در آنجا هر نوع حرکت و لغزش از جانب لوله ها را از بین می برند و یک ایستایی و ثبات خارق‌العاده ای را به سازه ی شما می بخشند.

بست چنگالی عایق دار

ویژگی های بست چنگالی عایق دار

  • براحتی قابل نصب و جداسازی هستند و می توانند یک مکمل عالی برای چنل های سی شکل باشند.
  • به واسطه ی قدرت و استحکام قابل توجه ای که دارند، سطح ایمنی سازه های شما را افزایش می دهند.
  • شبکه ی کابل کشی شما را منظم، یکپارچه، و پایدار می سازند
  • جنس و متریال بسیار با کیفیتی دارند و در برابر هر گونه عامل محیطی مقاوم هستند.
  • علیرغم سایز نسبتاً کوچک، اما در عین حال تمام نیروهای فشاری و کششی سازه را خنثی می کنند.

در مجموع به عنوان یک قطعه ی اتصال دهنده ی حیاتی، بست چنگالی عایق دار جزء جدایی ناپذیر سازه هایی هستند که متشکل از لوله ها و کابل های برق می باشند.

بست چنگالی عایق دار

ابعاد و اندازه ی بست چنگالی عایق دار

مقوله ی سایز و اندازه، جزو آن دسته از پارامترهایی است که رابطه ی مستقیمی با مقدار بار مجموعه دارد، به بیان دیگر هر چقدر اندازه ی قطعات موجود در هر نوع سازه ای بیش تر باشد  به همان اندازه بار و فشار افزون تری را ایجاد می کند در نتیجه جهت مهار این فشار سنگین نیازمند تجهیزات اتصال دهنده ی بزرگ تر و نیرومند تری هستیم. بست چنگالی نیز به عنوان یک اتصال دهنده، کاملاً بر اساس سایز قطعاتی که قرار است روی آن سوار شوند طراحی و تولید می شوند.

ابعاد و اندازه ی بست چنگالی عایق دار بر اساس قطر لوله های کارگیر سنجیده می شوند، یعنی در ابتدا قطر لوله های برق و کابل را مشخص می کنند و سپس طبق آن ها به طراحی بست ها می پردازند. آنچه که در ساخت بست چنگالیکاملاً بدیهی و واضح است ایجاد یک رنج و محدوده در سایز بندی آن هاست که در ادامه به واکاوی این مسئله خواهیم پرداخت.

به دلیل تنوع و گستردگی سایز در ساخت انواع لوله ها و کابل های برق، مهندسان بر آن شدند تا یک رنج و محدوده را برای بست چنگالی عایق دار در نظر بگیرند تا بتوانند یک نوع بست با سایز مشخص را برای چندین لوله، که دارای قطرهایی هستند که همگی در تطابق با رنج بست می باشند، استفاده کنند. به عنوان مثال بست با قطر کارگیر 12-8 میلی متر به معنای آن است که بست مورد نظر رنج و محدوده ی 8 تا 12 میلی متر از قطر لوله را پشتیبانی می کند.

قطر کارگیر های مختلف برای بست چنگالی عایق دار معمولا به صورت : 12 تا 16، 16 تا 20 ، 18 تا 25، 24 تا 28، 28 تا 32 ، 36 تا 40، و 44 تا 48 میلی متر هستند.

بست چنگالی عایق دار

جنس و متریال به کار رفته در ساخت انواع بست فلزی

امروزه فلزات و انواع مشتقات آن، به عنوان یک رکن اصلی در ساخت و پی ریزی هر نوع سازه ای قلمداد می شوند. آنچه که آن ها را منحصر به فرد و ایده آل کرده است درواقع قدرت و استقامتی است که در برابر انواع نیروهای کششی از خود نشان می دهند. بست چنگالی عایق دار نیز از این قاعده مستثنی نیست و به واسطه ی وظیفه ی سنگینی که بر دوش دارند، قاعدتاً باید از بهترین و با کیفیت ترین متریال در ساخت آن ها استفاده شود.

فلزاتی از قبیل استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ جزوه ایده آل ترین متریال در ساخت بست چنگالی محسوب می شوند، البته فولاد گالوانیزه نیز با توجه به شرایط و فرآیند خاص در تولید خود می توانند گزینه ی مناسبی برای استفاده در محیط های نامساعد و یا فضای باز باشند. همین طور در مناطقی که به نوعی دارای رطوبت قابل ملاحظه هستند، این نوع متریال یک عمر چندین ساله را برای پروژه های شما تضمین خواهند کرد.

نصب سی چنل و بست چنگالی عایق دار در ناحیه دیوار

در بسیاری از پروژه های کابل کشی اغلب لازم است که این کابل ها از ناحیه دیوار مسیریابی و هدایت شوند. به همین دلیل شما باید از چندین قطعه اتصال دهنده برای نگه داشتن این کابل ها در ناحیه دیوار استفاده کنید. در مرحله اول سی چنل ها و یا ریل گالوانیزه بر روی دیوار نصب میشود. سپس بست های چنگالی بر روی آن قرار می گیرد تا کابل ها به شکل کاملا پایدار در سطح دیوار نصب شوند.

در واقع هدایت کابل ها از قسمت دیوار یکی از مسیرهای تعیین شده می باشد که در این ناحیه کمترین احتمال آسیب فیزیکی به کابل ها وجود خواهد داشت و شما این اطمینان را دارید که کابل های برق در بالاترین سطح امنیت در مسیرهای تعیین شده قرار می گیرند.

بست چنگالی عایق دار باعث تثبیت کابل در سطح دیوار می شود. مقدار نیرویی که این بست ها جهت نگه داشتن کابل اعما می کنند آنقدر بالا نیست که از طریق اعمال فشار و نیروی اضافه باعث آسیب به بدنه کابل ها شوند. همانطور که میدانید کابل های برق ساختار بسیار آسیب پذیر و بافت نرمی در بدنه خود دارند.

لذا اعمال نیروی اضافی به بدنه باعث از هم گسیختگی یا بریده شدن لبه های پلاستیکی کابل ها می شود. در مراحل نصب این کابل ها در دیوار باید حداکثر دقت و ظرافت صورت گیرد.

با توجه به نصب همزمان شمار بالای کابل ها در دیوار سازه، شما باید نقاطی را برای اتصال ریل ها انتخاب کنید که بالاترین حد سختی را داشته باشد چرا که برخی نقایص دیوار مانند سست بودن بافت داخلی حتماً باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

اتصال سی چنل و بست چنگالی عایق دار در سقف

اتصال سی چنل و بست چنگالی عایق دار در سقف

سقف سازه یکی از مسیرهای رایجی است که کابل های برق در سطح آن هدایت می‌شوند. ممکن است شما به جهت تنش های بالای موجود در یک محیط بسته نیاز به انواع لوله فولادی داشته باشید. که در آن صورت به جای استفاده از بست چنگالی عایق دار باید از انواع بست چنگکی معمولی استفاده کنید. چرا که لوله های فولادی به جهت ساختار و بدنه سخت و محکمی که دارند چندان نیازی به عایق در بست چنگالی ندارند.

رعایت موارد ایمنی در هدایت کابل های برق از ناحیه سقف به شدت دارای اهمیت می باشد. همان طور که می دانید کابل ها در این قسمت به بصورت معلق و یا به عبارتی متصل به سقف هستند. در نتیجه نیروی وزن آن ها در یک مسیر طولانی بسیار بالا خواهد بود. برای اینکه سی چنل و همچنین بست چنگالی عایق دار بتواند نیروی وزن بالا را که حاصل از چندین کابل در یک مسیر است تحمل کند حتماً باید سی چنل ها یا ریل های گالوانیزه با استفاده از انکر بولت های قدرتمند به سقف متصل شوند.

تعداد پیچ های انکر بولت برای نصب سی چنل ها بستگی به ابعاد ریل دارد. به طوری که هر چقدر ابعاد ریل بزرگتر باشد شما مجبور خواهید بود که از انکربولت های متعدد استفاده کنید. اصولاً پیچ‌های انکر بولت برای سازه های بتنی در ناحیه دیوار، سقف و حتی زمینی طراحی و ساخته شده اند. لذا بکارگیری صحیح آن ها می تواند قدرتمندترین اتصالات را در ناحیه سقف ایجاد کند.

استفاده از چندین بست در یک سی چنل

استفاده از چندین بست چنگالی عایق دار در یک قطعه سی چنل یا ریل گالوانیزه یک روش رایج در فرآیند نصب کابل های برق در ناحیه دیوار و سقف می باشد. شما نمی توانید برای هر ریل تنها یک کابل را با استفاده از یک بست چنگالی روی آن قرار دهید. چرا که به علت متراژ بالای ریل ها قابلیت پشتیبانی و حمایت از چندین بست چنگالی و همچنین چندین نمونه از کابل های برق در سایزهای مختلف را دارند.

این سی چنل ها و ریل ها بگونه ای طراحی و ساخته شده اند که بالاترین استقامت و مقاومت را از لحاظ جنس ساخت دارند. به همین دلیل نصب چند کابل مختلف با استفاده از بست چنگالی عایق دار، این ریل ها را متحمل نیروهای بالا نمی کند.

این ویژگی ارزشمند در ریل های گالوانیزه عملاً باعث ایجاد نظم در مسیر کابل ها خواهد شد. علاوه بر این شما دیگر نیازی نیست که از ریل های متعدد استفاده کنید. چرا که در یک نقطه قابلیت پذیرش چند بست چنگالی و کابل را دارند. البته در زمان نصب بست چنگالی عایق دار بر روی ریل حتما باید یک فاصله معمولی میان هر دو بست وجود داشته باشد تا کابل ها نیز به تبع این فاصله، کنار یکدیگر یک تفکیک مناسبی داشته باشند. اصولاً کابل های برق حامل جریان های برق شدیدی هستند که نصب با فاصله هر دو کابل می تواند باعث ارتقای عملکرد آنها شود.

علت اصلی عایق دار بودن بست چنگالی کابل

علت اصلی عایق دار بودن بست چنگالی کابل

ممکن است برای هر خریدار که قصد دارد به تهیه انواع بست چنگالی عایق دار در سایز های مختلف بپردازد این سوال ایجاد شود که چرا این عایق ها بر روی این بست ها قرار دارد. در وهله اول باید عنوان کنیم که جنس و متریال ساخت عایق های بست چنگالی از جنس پلیمر های فشرده و انعطاف پذیر هستند که می توانند یک بافت نرم و منعطفی را داشته باشند.

اما سوال اصلی که در ارتباط با علت استفاده از این عایق ها بر روی بست چنگال می باشد این است که در چه مواردی از بست چنگالی عایق دار و در چه مواردی از نمونه های ساده و بدون عایق استفاده میشود؟

در اغلب موارد برای هدایت کابل های برق، شما نیاز به لوله های برق ندارید. بلکه کابل های قطور به تنهایی در زیر این بست ها قرار می گیرند و در مسیر های تعیین شده هدایت می شوند. با توجه به اینکه بست چنگالی یک نیروی مضاعفی را بر روی بدنه کابل ایجاد می کند اگر شما از هیچ نوع عایق پلیمری نرم بر روی این بست استفاده نکنید، نیروی اعمالی توسط این بست بر روی کابل می تواند باعث فشردگی بیش از حد آنها و یا در مواردی آسیب به بدنه کابل شود.

در نتیجه طراحان و مهندسان بست های چنگالی تصمیم گرفتند یک عایق نرم را بر روی قسمت نگهدارنده بست قرار دهند تا کابل ها نیروی نقطه ای زیادی را دریافت نکنند. بنابراین هدف اصلی استفاده از بست چنگالی عایق دار جلوگیری از آسیب به کابل و همچنین پایداری بیشتر آن ها می باشد.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵

 

مقالات


اطلاعات تماس